Afrispectives screenshot kaart

Lancering #afrispectives storymap aanstaande

Na de IDleaks Awards van 2016 benaderde Mano van Mano A Mano Produções (de organisator van Africadelic) ons om samen met hem een project in te dienen bij het ministerie van Sociale Zaken in het kader van het ‘Decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst’. Samen met studio Gingertheworld diende IDleaks een plan in – en half november 2016 kwam de toekenning van het project bij het IDleaks-bestuur binnen. Ondertussen zijn we al een aantal maanden verder. Tijd voor een update!

De afgelopen maanden hebben de partners in het project, dat we nu Afrispectives hebben gedoopt, veel met allerlei verschillende mensen gesproken over de invulling. We hebben brainstorms gehouden bij New Urban Collective en gesproken met meerdere mensen, waaronder de vrouwen van University of Colour, die ons hebben geholpen om het project een vorm te geven die het beste aansluit bij de doeleinden van het ministerie: ‘Het vergroten van bewustwording en tegengaan van vooroordelen, negatieve beeldvorming en stereotypering’.

Deze periode is heel leerzaam en essentieel gebleken voor de vormgeving van het project. We willen uiteraard iets neerzetten wat niet alleen voldoet aan de doelen van ministerie, maar ook iets dat aansluit bij de wensen en doelen van de mensen van Afrikaanse afkomst zelf. Om zoveel mogelijk daaraan te voldoen zijn we nauwe samenwerkingen aangegaan met groepen die zich specifiek inzetten voor mensen van kleur en nemen we als project initiators een expliciet faciliterende rol aan.

De eerste resultaten kunnen al binnenkort worden geproefd – met een feestje 🙂 !

Lancering storymap op Africadelic

De Afrispectives storymap-website wordt op donderdag 25 mei tijdens het The State of the Continent, het voorprogramma van Africadelic, in Paradiso feestelijk gelanceerd.

Africadelic neemt het publiek mee op een visuele en muzikale reis door het continent. Van de Noord-Afrikaanse Maghreb soul van Rajae, via Afrikaanse dansperformances van  Nossa Kizomba en de 5 o’clock class van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten, naar de Kaapverdische funanamuziek van Bitori en de combinatie van 70’s afro-groove met hedendaagse electronische muziek van Batida.

Ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal aanwezig zijn en een presentatie geven over het VN- Decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst. Verder zijn er presentaties over het Afrika van nu op politiek en maatschappelijk vlak, over kunst en muziek. De Nederlandse band Koffie presenteert hun nieuwe album Huntu. En tot in de vroege uurtjes kan gedanst worden op onder meer Boddhi Satva, de dj/producer uit de Centraal-Afrikaanse Republiek die bekend is als de vader van de ‘ancestral soul’.

Verhalen uit de #Afrispectives storymap

Nieuwsgierig naar de verhalen in de storymap? Hier vast een tipje van de sluier: drie verhalen in een notendop.

Emmanuel Agyekum is de initiatiefnemer van The Other Calendar, een kalender die zwarte rolmodellen uit Nederland portretteert in de geest van beroemde en minder beroemde historische figuren uit Afrika, met als doel om meer zichtbaarheid en positiviteit te creëren. In zijn forensenbestaan komt Emmanuel dagelijks langs het World Trade Centre, waar het hem opviel dat hij de enige zwarte man in pak was. Emmanuel over The Other Calendar: “In this way we get to know both our brothers and sisters, as well as our shared history.” Meer informatie op http://theotherc.nl/.

New Urban Collective bereidt een tentoonstelling voor over Otto en Hermien Huiswoud. In de geschiedenisboeken krijgen zij maar weinig aandacht, terwijl Otto en Hermien een belangrijke rol speelden in de emancipatie van de zwarte gemeenschap in Nederland. Ze behoorden tot de eerste generatie Caribische marxisten, die een direct verband zagen tussen racisme en imperialisme en de vrijheidsbewegingen in de Caraïben. Tussen 1954 en 1961 was Otto voorzitter van ‘Ons Suriname’ en was een belangrijke factor in het bij elkaar brengen van de Surinaamse gemeenschap in Nederland. Voor de Tweede Oorlog was Otto in New York betrokken geweest bij de communistische partij, als een van de eerste zwarte leden. Hij werd een leider in de strijd voor meer gelijkheid tijdens de civil rights movement.  Meer informatie over New Urban Collective op http://nucnet.nl/.

Ivan Barbosa maakte de prijswinnende videoclip ‘We zijn er’ bij het gelijknamige nummer van Typhoon. De video die op de Kaapverdische Eilanden werd opgenomen, een plek die een belangrijke rol speelde in de Trans-Atlantische slavenhandel, volgt een traditionele verhaallijn van een tot slaaf gemaakt, jong en verliefd koppel dat niet samen kan zijn vanwege de omstandigheden. Maar de geliefden staan ook symbool voor twee culturen, de kolonialen en de gekoloniseerden, en hun nazaten die een gezamenlijke geschiedenis delen en samen een toekomst moeten opbouwen. Voor veel Nederlandse Kaapverdianen is de video ook een eerste kennismaking met beelden van hun voorouderlijke thuisland. Ivan was de eerste van zijn generatie die terugging naar het eiland waar zijn grootmoeder vandaan was gehaald, hij omschrijft de ervaring als “finding your ground”. Video ‘We zijn er’: https://youtu.be/7gnDXW60LX8

IDleaks werkt aan educatieve toolkit over beeldvorming

De educatieve toolkit, het derde onderdeel van ons project, is nog volop in ontwikkeling! Ook hiervoor blijven we op zoek naar partners, vrijwilligers en medewerkers, bij voorkeur van Afrikaanse afkomst, die geïnteresseerd zijn om mee te werken aan de doorontwikkeling. Stuur Saskia een mailtje met je CV en je motivatie als je graag zou meedenken met dit project!

Africadelic 2017

Africadelic viert op donderdag 25 mei de internationale Dag van Afrika

Wereldwijd wordt op 25 mei de Internationale Dag van Afrika gevierd en Nederland blijft zeker niet achter! Het avondvullende programma Africadelic, voor de tweede keer georganiseerd door Mano a Mano Producões (Angola) en Ticket to the Tropics (Nederland) viert op 25 mei in Paradiso de muzikale en culturele rijkdom van het op een na grootste continent ter wereld.

UN – International Decade for the people of African Descent

Dit jaar staat Africadelic in het teken van het door de Verenigde Naties uitgeroepen ‘International Decade for the people of African Descent’. In samenwerking met haar partnerorganisaties* daagt Africadelic dit jaar het overheersende beeld van Afrika, als een behoeftig continent met veel ontwikkelingsvraagstukken, uit door middel van een storymap die verhalen deelt uit Afrikaans perspectief. Deze rijke, culturele verhalen, tonen een ander, vibrerend en krachtig beeld van Afrika en Afrikaanse cultuur, dat de rest van wereld veel te bieden heeft. De storymap wordt op 25 mei tijdens Africadelic in Paradiso feestelijk gelanceerd door het publiek mee te nemen op een visuele en muzikale reis door het continent. Van Noord-Afrikaanse soul van Rajae, via Senegalese dans naar Kaapverdië met funanamuziek van Bitori en nog veel meer!

Het programma van Africadelics is als volgt:

Programma Africadelic

17.00-19.30 De Staat van het Continent (kleine zaal)
Presentaties over het Afrika van nu op politiek en maatschappelijk vlak, over kunst en muziek, En de lancering van de AfricanDescent storymap. Presentatie is in handen van Stephanie Afrifa.

Sprekers:

  • Ministerie van Sociale Zaken
  • New Urban Collective
  • University of Colour
  • The other Calendar
  • Ivan Barbosa
  • ZAM Magazine
  • Art e Mais
  • Alphonse Muambi
  • IDleaks/ Gingertheworld/ Mano a Mano Produções

19.30 Africadelic Live in Concert: Batida, Bitori, Rajae ea (grote zaal)
Muzikale reis door Afrika, van magreb soul (Rajae) naar Kaapverdische funana (Bitori) tot een combinatie van 70’s afro-groove met hedendaagse electronische muziek (Batida) afgewisseld met Afrikaanse dansperformances van Nossa Kizomba en 5 o’clock class (AHK).

22.00-04.00 Afterparty: Boddhi Satva, Joenes, KC the Funkaholic, DJ Joenes & Kumasi Kid (kleine zaal) Een Muzikale reis door Afrika.

Tickets

Koop je ticket via de website van Paradiso.
Dit concert is gratis te bezoeken met de Ticket to the Tropics-pas 2017, die online te koop is. Blijf op de hoogte van Ticket to the Tropics via de websiteFacebookTwitter en nieuwsbrief .

Persinformatie

We zijn op zoek naar publiciteit voorafgaand aan ons evenement in vorm van een aankondiging. Ook nodigen wij journalisten graag uit om de avond te bezoeken en een recensie te schrijven. In beide gevallen zijn er perspassen beschikbaar.

Contactpersoon Africadelic: Mano – manoamanoproducoes[at]gmail.com

Contactpersoon Storymapping platform: Saskia de Wildt  – gingertheworld[at]gmail.com

IDleaks: www.idleaks.nl

Organiseer met ons de IDleaks Awards 2017

Inmiddels bemind en berucht en afgelopen juli voor de tweede keer georganiseerd in Pakhuis de Zwijger: de IDleaks Awards. Heb jij net als wij hart voor ontwikkelingssamenwerking en wil je een bijdrage leveren aan de belangrijke discussie over het effect van campagnefilmpjes? Help dan mee met de organisatie van de IDleaks Awards 2017 en bekijk hieronder de vacatures!

IDleaks Awards

De IDleaks Awards belonen ontwikkelingsorganisaties met een prijs voor goede voorbeelden van genuanceerde en menswaardige communicatie. Daarmee willen we andere organisaties stimuleren dit voorbeeld te volgen. Op lange termijn beoogt IDleaks eenzijdige beeldvorming en stereotypering over ontwikkelingslanden, haar inwoners en ontwikkelingssamenwerking voorgoed uit te bannen.

IDleaks is per half januari 2017 op zoek naar nieuwe leden voor de organisatie van de IDleaks Awards, die in september 2017 zullen plaatsvinden.

Wil jij bijdragen aan betere communicatie en lijkt het je leuk dit te combineren met het organiseren van een spetterend evenement? Wacht dan niet langer en reageer om een van onderstaande rollen te vervullen!

  1. Contactpersoon voor deelnemende organisaties
  2. Programma Coordinator en contactpersoon voor vernieuwende sprekers
  3. Communicatie en PR koning(in)
  4. Marketing, Acquisitie en Fondsenwerver
  5. Tech-savvy voor bijvoorbeeld filmpje(s), presentatie Pakhuis en overige promotie

Goed om te weten

  • Het is een (onbetaalde) vrijwilligersfunctie.
  • Verwachte tijdsinvestering is ongeveer 4 uur per week, afhankelijk van de functie en rolverdeling wat pieken en de maand voor de Awards wellicht een iets grotere inspanning.
  • Affiniteit met en kennis van ontwikkelingssamenwerking is een basisvoorwaarde. Heb jij ook nog eens ervaring met beeldvorming? Grote pre!
  • Voor vragen en advies kun je altijd terecht bij de IDleaks Awards-coach die vorig jaar het evenement mede organiseerde.

Wat levert het jou op?

  • Ervaring binnen de ontwikkelingssector, voornamelijk in communicatie en organisatie
  • Ruimere kennis over het belang en effect van beeldvorming
  • Een nieuw groot netwerk van jonge en ervaren professionals met wie je ideeen en tips kunt uitwisselen
  • Een mooie tijd met borrels, etentjes en gezellige vergaderingen!

Interesse?

Stuur een korte motivatie en je CV naar Ilona Domanska: i.o.domanska[at]gmail.com.
Ook voor vragen kun je bij Ilona terecht. We kijken uit naar je reactie!

Prachtproject in de maak

Goed nieuws! IDleaks, Mano A Mano Produções en GingertheWorld beginnen samen een mooi nieuw project in het kader van het Decennium van Mensen van Afrikaanse afkomst. Het project omvat een online storymap, het sociaal-cultureel evenement ‘Africadelic’ en een educatieve toolkit.

Half november kwam de toekenning van het project (van het Ministerie van Sociale Zaken) bij het IDleaks-bestuur binnen. We zijn er heel erg blij mee! Doel van het project is ‘het vergroten van bewustwording en tegengaan van vooroordelen, negatieve beeldvorming en stereotypering door middel van het tonen van inspirerende culturele initiatieven rondom Afrika.’ Dat past natuurlijk prima bij de doelstellingen van IDleaks. Samen met Gingertheworld en Mano A Mano Produções gaan we dit project vormgeven en uitvoeren.

Hier gaat het over

De online storymap laat op één website een rijk tapijt aan hedendaagse en traditionele cultuur zien van over het hele continent in de vorm van multimediale verhalen. Bezoekers van de site kunnen door middel van het aanklikken van markers, content bekijken die we met behulp van ons bestaande netwerk verzamelen, rondom het thema ‘Afrika om trots op te zijn’.  Deze website zal de basis vormen van de twee andere onderdelen.

Het tweede onderdeel van dit project beslaat het sociaal-cultureel festival Africadelic. Tijdens dit evenement maakt Nederland kennis met de hedendaagse culturele rijkdom van Afrika. Bezoekers kunnen op een geïntegreerde wijze kennis maken met en genieten van kunst, muziek, dans en debat, waardoor uitwisseling en verbinding ontstaat tussen autochtone Nederlanders en Nederlanders met Afrikaanse roots. Africadelic is een viering van wat Afrika op cultureel gebied te bieden heeft. Tijdens het evenement worden de verhalen en beelden vanuit de storymap een live podium geboden en worden ze op een aantrekkelijke manier gepresenteerd. Hierdoor gaan de verhalen leven en kunnen mensen genieten van alles dat Afrika op cultureel gebied te bieden heeft.

Het derde en laatste onderdeel is een educatieve toolkit. De toolkit wordt een multimediaal online platform waar informatie en inspirerende voorbeelden uit de storymap samenkomen. Gecombineerd met heldere informatie, concrete tips en praktische opdrachten kan de informatie uit de storymap worden ingezet door onderwijsprofessionals en trainers om bewustzijn te creëren over de rijke Afrikaanse traditie en cultuur en om assumpties, vooroordelen en stereotypering rondom Afrikaanse cultuur bloot te leggen.

Doe mee!

Het project zal een jaar duren, van februari 2017 tot januari 2018. Saskia de Wildt (Gingertheworld) wordt onze projectmanager en het algemene aanspreekpunt.

Iedereen binnen (en buiten) IDleaks wordt uitgenodigd hieraan mee te werken! Heb je goeie contacten, leuke ideeën, of wil je zelf de handen uit de mouwen steken bij het ontwikkelen van de storymap of toolkit? Laat dan van je horen via gingertheworld@gmail.com.

‘Nederlander wantrouwt internationale goede doelen’

Internationaal werkende goede doelen scoren het laagst waar het gaat om het vertrouwen van de Nederlandse donateur, zo blijkt uit onderzoek van het Reformatorisch Dagblad. Ook het CBF-keur scoort slecht als het gaat om bekendheid en vertrouwen.

Siri Lijfering, voorzitter van IDleaks, werd gevraagd om een reactie: “Hulporganisaties moeten realistischer en aansprekender communiceren. Breng de grote stappen die er zijn gemaakt op het gebied van armoedebestrijding voor het voetlicht. Toon het werk van lokale partners en laat zien wat je hebt bereikt.”

Lees het volledige artikel op de site van het RD: http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/nederlander-wantrouwt-internationale-goede-doelen-1.1110346.

Video van IDleaks Kenia

Ja, je leest het goed – sinds kort is er ook een IDleaks in Kenia! IDleaks-oprichter Tabitha Gerrets heeft samen met documentairemaakster Eriss Khajira en enkele andere enthousiaste Kenianen een plaatselijke tak van IDleaks opgericht.

Hieronder kun je een video bekijken van IDleaks Kenia, speciaal gemaakt voor de IDleaks Awards:

Stay tuned voor nog meer leuke (samenwerkings-)projecten in de tweede helft van 2016!

IDleaks Awards 2015 paneldiscussie

Framing development: Hoe breng je een steeds complexer wordende wereld in beeld?

Sommige problemen zijn zo complex dat ze niet alleen moeilijk op te lossen zijn maar vaak zelfs niet eens eenvoudig zijn vast te stellen, dit zijn zogeheten ‘wicked problems’. Eerder bogen experts zich in de Wicked Problems Plaza al over de Global Goals en afgelopen vrijdag was het thema beeldvorming aan de beurt. In aanloop naar de IDleaks Awards die vanavond plaatsvinden namen experts dit thema onder de loep met hart, hoofd en handen. “Ontwikkelingssamenwerking is zo complex, daar hoort geen eenduidig en eenzijdig beeld bij.”

De wereld lijkt steeds kleiner te worden en we krijgen steeds beter mee wat er aan de andere kant van de aardbol gebeurt. Van een buurmeisje dat vrijwilligerswerk doet in Kenia en foto’s met donkere kindjes op instagram zet, of bekende Nederlanders die middels een tv campagne geld inzamelen voor het goede doel: beelden over landen in ontwikkeling flitsen voor bij op onze (social) media. Maar geven deze berichten wel een goed beeld van wat er in ontwikkelingslanden speelt? Hoe breng je aan de ene kant de noodzaak van ontwikkelingssamenwerking over, maar laat je ook de positieve ontwikkelingen en nuance zien van dat verhaal? Op vrijdag 1 juli gingen 15 professionals en experts op het gebied van beeldvorming met deze vraag aan de slag tijdens de Wicked Problem Plaza: Framing development.

Het is echt een wicked problem

In aanloop naar de IDleaks Awards die morgenavond in het Pakhuis de Zwijger plaatsvindt, organiseerde Partnerships Resource Centre in samenwerking met IDleaks een sessie om zowel dieper na te denken over de onderliggende dilemma’s van de beeldvorming over ontwikkelingssamenwerking als tot mogelijke oplossingsrichtingen en inspirerende ideeën te komen. Om dit te faciliteren wordt er gebruik gemaakt van de Wicked Problems Plaza (WPP) methodiek, een wetenschappelijke methode die gebruik maakt van 4 spaces waarin deelnemers hoofd, hart en handen gebruiken om op een andere manier met dit onderwerp bezig te zijn. In de WPP buigen mensen zich vanuit verschillende sectoren, organisaties en dus perspectieven zich over een bepaald onderwerp. Wat zien zij als het (grootste) probleem en hoe denken zijn dat de ideale situatie eruit ziet?


csm_WPP_Logo_ea9c51f657Wicked Problems plaza

De Wicked Problems Plaza is een wetenschappelijke methodiek die gebruik maakt van 4 spaces waarin deelnemers hoofd, hart en handen gebruiken om op een andere manier met dit onderwerp bezig te zijn. De 15 deelnemers komen uit alle sectoren en bieden zo een 360-graden perspectief op het probleem en mogelijke oplossingsrichtingen. Zie voor meer informatie de website van het Partnership Resource Centre.


Aan het begin van de sessie werden de deelnemers uitgedaagd om het beeld van ontwikkelingssamenwerking uit te beelden middels bewegingen en geluid om zo een overzicht te krijgen hoe het huidige beeld er uit ziet. De bekende clichés kwamen voorbij, zoals hulpeloze, bedelende kinderen, de paternalistische aai over de bol en geld dat over de balk werd gesmeten. Toen de deelnemers werd gevraagd om uit te beelden hoe het beeld er volgens hen uit moest zien bleek dit toch een stuk lastiger dan gedacht: “ Ontwikkelingssamenwerking is zo complex, daar hoort geen eenduidig en eenzijdig beeld bij.” Juist de combinatie aan beelden geeft volgens de deelnemers nuance en het is vooral belangrijk dat er realistisch wordt gecommuniceerd. ”We moeten als sector communiceren over wat we echt doen in plaats van we zouden willen of moeten doen.”

We zijn een angstgedreven omgeving aan het worden

Een andere belangrijke ontwikkeling is de veranderende samenleving met een steeds kritisch wordend publiek en een verder groeiend cynisme over buitenlandpolitiek en ontwikkelingssamenwerking. Zoals een deelnemer opmerkt:” Angst voor de grote boze buitenwereld moet doorbroken worden. We zijn een angstgedreven omgeving aan het worden, maar moeten meer in kansen denken. Nederland is een ontzettend welvarend, bloeiend land, maar we doen alsof we aan de afgrond staan.” In de interest space kwamen nog meer van deze dilemma’s naar voren en bleek keer op hoe lastig is om de beelden die mensen hebben over ontwikkelingssamenwerking te weerleggen. Door het delen van persoonlijke verhalen in de equity space namen deelnemers de rust en reflectie om terug te gaan naar het moment waarop zij inzagen dat beeldvorming belangrijk (voor hen) was. Bij sommigen begon dat al in hun jeugd en/of opvoeding, bij de ander tijdens een verre reis. Maar ook in het dagelijkse werk voelen de deelnemers de urgentie om te werken aan meer diversiteit in de beeldvorming over ontwikkelingssamenwerking.

Tot slot werden er ‘idiote ideeën’ bedacht om op een innovatieve, out-of- the box manier verder aan dit probleem te werken. Zo pitchte een groep het idee om een ‘mockumentary’ te maken van het dagelijks werk bij een ontwikkelingsorganisatie, met flink veel humor. Een ander opperde om ontwikkelingsorganisaties vaker samen te laten communiceren over gedeelde kwesties; zoals bij Giro555-acties. Of moet er een Keuringsdienst van Waarde komen die gaat checken of je voor 3 euro echt een kind kunt redden? Discussies volgden over fondsenwerving en de vraag of communicatie naast een ‘middel’ ook een ‘doel’ is. Hoe kun je je organisatie ‘reframen’ ipv alleen je ‘message’? “Ondanks dat het heel complex is probeer ik zelf, vanuit mijn eigen organisatie een verschil in te maken door heldere keuzes te maken en een realistisch beeld te laten zien. Het zou fijn zijn als meerdere organisaties dit zouden doen.”

De Wicked Problems Plaza sessie over beeldvorming is georganiseerd door het Partnerships Resource Centre, deze keer in samenwerking met IDleaks. Vanavond wordt er tijdens de IDleaks Awards verder gepraat over de kwestie van de beeldvorming van ontwikkelingssamenwerking. Wil je ook aan de discussie bijdragen, meld je dan nu aan op de website van Pakhuis de Zwijger.

 

Even voorstellen: spreker Rianne van Asperen

Rianne van Asperen is coördinator Wicked Problems Plaza (WPP) vanuit het Partnerships Resource Centre. Ze organiseert, faciliteert en onderzoekt WPP sessies rondom Wicked Problems en Global Goals. Het WPP is een van de instrumenten waarmee het Partnerships Resource Centre de brug slaat tussen wetenschap en praktijk en bijdraagt aan partnerschappen voor duurzame ontwikkeling.

 

Even voorstellen: spreker Eriss Khajira

Eriss Khajira (1987) was 11 years old when she first saw a documentary on TV. She knew immediately that that was what she wanted to do. She volunteered as the ‘bag carrier’ for a man who made videos for weddings and funerals, and she started to make small videos with a mobile phone about her neighbors in the Dandora slum. Eriss discovered the power of film as an awareness-raising tool of changing the Community.

When Eriss started to work for the Nairobi Community Media House, her career as a professional filmmaker got a new impulse. The Media House is supported by the Voices of Africa Media Foundation, a Dutch foundation that encourages talented young Africans to play an active role in reporting about their communities.

Eriss started as a reporter for African Slum Journal, she has been a  Chief Editor at Nairobi Community Media House and now she is running her own organization called The big 5 Centre. The Centre works with children and youth  to educate, entertain, empower and engage the Youth to enable sustainable growth through Media reporting, Computer studies, human rights Education for children as well as economic empowerment programs for the youth.

Even voorstellen: moderator Marina Diboma

Na haar middelbare school, verhuisde Marina Diboma naar Nederland. Ze studeerde aan de UvA, Amsterdam Business School. Als private sector en business development specialist heeft Marina een passie voor het bouwen van bruggen tussen mensen en organisaties. In een tijd waarin de wereld en Afrika in het bijzonder wordt geconfronteerd met precaire tijden, slaagt ze er in om het Nederlandse bedrijfsleven te stimuleren om op het Afrikaanse continent actief te zijn. Zij is ervan overtuigd dat de ontwikkeling van Afrika er zal komen door economische samenwerking, investeringen en het scheppen van een zakelijk ecosysteem. Marina is ook bezig met andere initiatieven zoals African Young Professionals Network, Africa 2.0 NL en haar modebedrijf Bilama Fashion. Ze is ook de medeoprichter van een online talkshow genaamd Business Safari TV over zaken doen in en met Afrika. Begin 2016 werd Marina voorgedragen voor het Dream Team Ontwikkelingssamenwerking 2015 door het online magazine Vice Versa.

Wat is voor jou persoonlijk het meest positieve/ negatieve effect van beeldvorming over ontwikkelingssamenwerking?

Ontwikkelingssamenwerking  wordt nog steeds sterk gekoppeld aan hulp van het Westen  aan ontwikkelingslanden. Die ontwikkelingslanden zouden moeten gepresenteerd worden vanuit hun krachten (cultuur, de mensen, natuur), potentieel (met name economische potentieel) niet met beelden over geweld, honger, ziektes… Ontwikkeling ontstaat met dank aan partnerschappen waarbij alle betrokkenen beter van worden op lange termijn.  Hulp heeft nooit tot welvaart geleid. De handen die hulp ontvangen zijn ook hard nodig om te werken. Hoe kunnen mensen aan hun ontwikkeling werken als hun handen aan het ontvangen zijn?