In de media

IDleaks zoekt actief de media op en draagt met haar publicaties bij aan het bredere debat over de beeldvorming van ontwikkelingssamenwerking. Dit zijn enkele voorbeelden.

‘Stellen dat een kind voor 3 euro naar school kan moet je als NGO niet doen’ (OneWorld Werelddoeners, 18 augustus 2017)


Nederlander wantrouwt internationale goede doelen‘ (Reformatorisch Dagblad, 20 juli 2016)


Goede doelen scoren steeds minder met hongerbuikjes‘ (OneWorld.nl, 8 juli 2016)


Vrijdagmiddagborrel: Save the Children heeft niets geleerd‘ (Marc Broere, Vice Versa Online, 8 juli 2016)


Welk campagnefilmpje is té cliché?‘ (OneWorld.nl, 1 juli 2016)


Het hulpeloze slachtoffer is uit. Wij trekken liever de portemonnee voor veerkracht en waardigheid‘ (De Correspondent, 24 december 2015)


IDleaks; tackling one-sided stories about development‘ (DevReporter Network, 16 oktober 2015)


IDleaks awardshow zet nieuw beeld ontwikkelingshulp neer‘ (OneWorld.nl, 1 juli 2015)


Hulpeloos en uitzichtloos, of vol goede moed?‘ (OneWorld.nl, 25 mei 2015)


Frisse blik op beeldvorming: de IDleaks Awards‘ (Vice Versa online, 22 mei 2015)


‘Band Aid: topje van de ijsberg’ (OneWorld, 28 nov. 2014)


‘Wie is Firdaoussi? Mogen wij haar zien?’ (Vice Versa online, 12 dec. 2013)


‘Weg met die vliegen in de ooghoek’ (NRC, 7 okt. 2013)


 

Daarnaast leverde IDleaks een bijdrage aan het boek ‘Reframing the Message‘, een weergave van het journalistieke debat waarmee Wilde Ganzen en Vice Versa de discussie over de beeldvorming rond ontwikkelingssamenwerking wilden verdiepen en een stap verder brengen (zie hieronder voor een voorproefje).